Tanken var att tillverka cider på äpplen från trädgårdar i Umeå. Men äpplena ville något annat. Så det blev iscider istället. Och en internationell succé som det regnat priser över.
– I dag finns vi i ett tiotal marknader inklusive USA och Storbritannien, berättar Andreas Sundgren, vd och cidermakare på Brännland Cider.
Allt började 2010 när Andreas Sundgren – som då lämnat mjukvarubranschen för att han ville jobba med annat – drog igång Brännland Cider.
Efter två års försök, misslyckanden och nya upptäckter kom vi till slutsatsen att svenska äpplen i kombination med det kalla norrländska klimatet lämpade sig bäst för att framställa iscider.
Iscidern har sitt ursprung i Quebec i Kanada och är ett isvin gjort med äpplen istället för vindruvor. För att det ska få heta iscider måste den äppelmust som används vid framställningen koncentreras med hjälp av naturlig kyla.
Bytet av inriktning gav snabbt resultat för Brännland Cider. Redan 2013 fanns iscidern på 36 av Systembolagets butiker. 2016 produceras 50 000 flaskor och bolagets produkter finns på 400 butiker. Framgångarna beror givetvis mycket på att det är en utsökt produkt, men är också frukten av smart strategiskt arbete.
Vi började med att lansera iscidern på högklassiga krogar som Oaxen, Dahlgren och Esperanto. På så sätt skapade vi en exklusiv känsla. Premiumstrategin har vi även använt när vi exporterat iscidern till andra länder. Exklusiviteten har vi sedan behållit samtidigt som vi breddat produktlinjen och nått en större publik.
Framtiden ser riktigt spännande ut. Förutom en USA-lansering har man inlett arbetet med att odla äpplen i Västerbotten. 1 000 äppelträd har planterats i Röbäcksdalen i Umeå.
Vår vision är att skapa en förnyad äppeltradition i norra Sverige. Visionen är unik eftersom det inte har funnits kommersiellt avkastande äppelodlingar i Norrland på decennier, kanske ett sekel, och vi har möjligheten att forma en äppel- och isciderkultur, en helt ny terroir.
När det gäller tillväxtperspektivet är siktet inställt på att nå hög lönsamhet på ett litet team, tre heltider plus tillfällig arbetskraft. Om 3-5 år är tanken att bolaget ska omsätta omkring 10 miljoner kronor och ha en vinstmarginal på minst 20 procent. Exporten ska då stå för 50 procent av omsättningen.
Fort Knox har varit involverade i Brännland Cider sedan starten.
– Utan Fort Knox hade vi inte kunnat genomföra vår satsning. De har arbetat långsiktigt med investeringen och vi är mycket glada att ha dem med på resan säger Andreas Sundgren Graniti.